فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

چگونه تخفیف بگیریم

چگونه تخفیف بگیریم؟

 

تخفیف گرفتن یا چانه زنی بر سر قیمت ، یکی از روزمره ترین مذاکراتی است که ما با اون سر و کار داریم. مذاکره بر سر قیمت یک کالا یا خدمات برای اینکه از فروشنده و ارائه دهنده اون کالا یا خدمات امتیازی به نفع خودمان بگیریم.

چند سال پیش با خانواده ام برای تفریح به شمال رفته بودیم و همینطور که داشتیم توی ساحل قدم می زدیم دو پسر نوجوان با اسب به طرف ما می اومدند، وقتی به ما رسیدند گفتند “آقا هر دوتا اسب اجاره ای برای دو ساعت ۱۵٫۰۰۰ تومن”

خدایی قیمتش خیلی خوب بود واسه دوتا اسب و اونم برای دو ساعت.

خلاصه اسب و رو ازشون گرفتیم و من و پدرم سوار اسب شدیم تا یکم گشت بزنیم. وقتی چند دقیقه گذشت به پدرم گفتم “ای وای انقدر قیمتش خوب بود که اصلا یادم رفت ازش تخفیف بگیرم”

پدرم گفت “خودت داری میگی قیمتش خوب بود بعد بازم میخای چونه بزنی”

به پدرم گفتم “من الان به خودم می گم اگه اون طرف راضی شده که دوتا اسب ها رو برای دو ساعت ۱۵٫۰۰۰ تومن بده، پس با ۱۰٫۰۰۰ یا ۱۲٫۰۰۰ تومن هم قبول می کرد و اون دو نفر هم به خودشون می گن، اگه اینا با ۱۵٫۰۰۰ تومن انقدر راحت قبول کردند پس می شد ۲۰٫۰۰۰ تومن هم ازشون گرفت.

الان، هم من ناراحت هستم هم صاحب اسب ها. اما اگه چونه میزدم و تخفیف می گرفتم هم اون راضی بود هم من.

   

چگونه تخفیف بگیریم

برای تخفیف گرفتن خودمان را لارج نشان دهیم یا خیر؟

جهت تخفیف گرفتن ، خودمون رو خیلی دسته بالا بگیریمو بگیم اصلا پول برای ما اهمیت نداره و یا اینکه ما از نظر مالی مشکلی نداریم، باعث می شه که فروشنده بتونه با خیال راحت اجناسش رو به ما با قیمت های کمی نامنصفانه تر بفروشه!!

البته اینجا منظورم این نیست که شخصیتمون رو خرد کنیم و بگیم که ما بدبخت و بیچاره ایم تو رو خدا به ما تخفیف بده، اما اینکه بخواهیم خودمون رو خیلی لارج نشون بدیم برای اینکه بخواهیم تخفیف بگیریم اصلا خوب نیست، ما می تونیم خیلی معمولی رفتار کنیم، اینجوری نه به شخصیتمون لطمه وارد میشه نه فروشنده تصور می کنه که می تونه اجناسش رو خیلی راحت به ما بفروشه.


مبلغی که در ذهنمان برای خرید هست را پایین بگوییم

شاید فروشنده از ما بپرسه که تا چه مبلغی مد نظرتون هست؟

ما در اینجور مواقع مثلا اگر بخواهیم ۱۰۰٫۰۰۰ تومن هزینه کنیم، بهتره که این مبلغ رو نگیم و مثلا بگیم حداکثر ۶۰٫۰۰۰ تومن.

یا مثلا زمانی که از کالایی خوشمون اومده و قیمتش ۱۰۰٫۰۰۰ تومن هست، بهتره که برای ابتدا قیمت یک کالای پایین تر رو بپرسیم، یا حالا اگر هم قیمتش رو روش زده بودند در مورد کیفیت و موارد دیگه اش سوال کنیم.

در این جور مواقع قیمت مرجع دستِ فروشنده میاد و اگه بخوایم یک کالای ۹۰٫۰۰۰ تومانی رو بخریم احتمالش خیلی کمه که به ما تخفیف بده.

منبع: سایت آموزش سخنرانی و فن بیان

برگرفته از نوشته: چگونه تخفیف بگیریم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.