بازخورد گرفتن زمانی به وجود میآد که ابتدا پیامی ارسال بشه (حالا این پیام می تونه بصورت متنی، گفتاری، تصویری … باشه) سپس گیرنده یا شنونده پیامی رو دریافت می کنه و در آخر این گیرنده هست که بازخورد میده.
تا حالا شده کسی حرفی رو به شما بزنه و با وجود اینکه اون حرف رو متوجه شدید بازهم صدبارِ دیگه براتون تکرار کنه؟
نسبت به این آدمها چه حسی دارید؟
شاید تو اینجور موارد به خودمون بگیم که طرف مار و احمق فرض کرده.
البته به احتمال زیاد اون حرفی که به شما میزنه خیلی باید مهم باشه که صدبار تکرارش میکنه.
شاید خودمون هم بعضی وقتها لازم باشه یک چیز رو صدبار برای طرف مقابلمون تکرار کنیم. اما آیا واقعاً این کار ضرورت داره؟
ما از کجا باید متوجه بشیم حرف هایی که به شخصی زدیم کامل متوجه شده؟ و چطوری باید ازش بپرسیم و بازخورد بگیریم که بهش بر نخوره؟
آخه توی خیلی از مواقع وقتی به شخصی بگیم “فهمیدی چی گفتم؟” یا “حرف منو متوجه میشی؟” احتمالا بهش بر میخوره.
حالا میدونید تو اینجور موارد باید چیکار کنیم تا حس بدی رو برای طرف مقابلمون به وجود نیاریم؟
این که یک چیزی رو بارها و بارها برای شخصی تکرار کنیم دوتا حس بد به افراد دست میده. اول اینکه، افراد حس میکنند ما اونها رو احمق و کودن فرض کردیم و دوم اینکه تکرار موضوعی که متوجه شدند باعث خسته شدنشون میشه. چون بار اول موضوع رو فهمیدن بار دوم مطمئن شدند دیگه برای بار سوم ممکنه بهشون بر بخوره یا خسته کننده باشه براشون.
به جای اینکه چیزی رو ده بار تکرار کنیم:
پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه خوب و واضح صحبت کنیم
افراد حرفهای به جای اینکه همش تکرار کنند و حرف بزنند، بیشتر بازخورد میگیرند پس بهترِ بعد از بیان موضوعی ابتدا بازخورد بگیریم و بعد اگر لازم شده دوباره اون موضوع رو تکرار کنیم.
منبع: سایت آموزش سخنرانی و فن بیان
برگرفته از نوشته: چگونه در صحبت های خود از دیگران بازخورد بگیریم