فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

طرز صحیح ایستادن و راه رفتن سخنران

طرز صحیح ایستادن و راه رفتن

طرز صحیح ایستادن و راه رفتن سخنران خیلی در تأثیر گذاری بر روی مخاطبین می تونه اثر داشته باشه.

سخنرانی رو فرض کنید که خیلی جدی و عبوس میره پشت تریبون می ایسته و دستاشون میندازه این طرف و اون طرف تریبون، زبان بدن این سخنران چه حسی رو به شما میده؟

حالا سخنرانی رو فرض کنید که از پشت سنگر (تریبون) میآد بیرون و خیلی قشنگ و با اعتماد به نفس روی سِن قدم میزنه و صحبت می کنه، شما از این سخنران چه حسی می گیرید؟

  کدوم سبک سخنران رو قبول دارید؟

اونی که پشت تریبون سنگر میگیره یا اون سخنرانی که روی سن با اعتماد به نفس راه میره و صحبت می کنه؟

بنا به تحقیقات نجام شده، بیشتر افراد، سخنرانی که در روی سِن حرکت می کنه و صحبت می کنه رو می پسندند.

شخصی که پشت تریبون صحبت می کنه مثل شخصی می مونه که بین خودش و مخاطبین یک دژ محکم ایجاد کرده و از اون پشت شروع به صحبت می کنه و به خاطر همین واضحه که مخاطبین با شخصی که روی سِن با اعتماد به نفس راه یا گاهی اوقات به میان جمع میره و صحبت می کنه حس بهتری میگیرند.


 

نحوه صحیح ایستادن

یک سخنران در هنگام ایستادن برای اینکه فرد با اعتماد به نفسی به نظر برسه باید یکسری از موارد رو رعایت  کنه. نحوه ایستادن هم قسمتی از موضوع زبان بدن هست.

مثلا فردی که موقع سخنرانی ایستاده و غوز کرده و یا کمی به جلو خم شد به احتمال زیاد فرد با اعتماد به نفسی به نظر نمیرسه و ظاهرش میگه که انگار از صحبت هایی که انجام میده اطمینان نداره و داره با شک صحبت می کنه.

یا مثلا شخصی که شانه های افتاده ای داره و گردنش هم متمایل به جلو و چانه ای رو به پایین داره هم، همین حس رو به مخاطب القاء می کنه و با زبونِ بی زبونی به مخاطب می گه که من از صحبت هایی که می کنم اطمینان ندارم و صحبت های من با شک و تردید هست و من کلا آدم قابل اعتمادی نیستم.

البته این ها موارد ظاهری هست که مخاطبین برداشت می کنند، شاید یک سخنران با همین استایلِ غیرِاستاندارد، در بین مردم خیلی هم محبوب باشه اما به هر حال اگر سخنران، شخص شناخته شده ای نباشد و مخاطبین برای بار اول سخنران رو با یک استایلِ غیرِاستاندارد ببینند احتمالش خیلی زیاد هست که حتی افراد اصلا به حرف های اون سخنران گوش نکنند.

 طبق تحقیق که دانشگاه هاروارد انجام داده:

ذهنِ انسان ها افراد را در ۳ تا ۷ ثانیه اول ملاقات، بر اساس ظاهر قضاوت می کند و برچسب میزند

به عبارتی ما کمتر از ۷ ثانیه فرصت داریم که روی مخاطب تأثیر بذاریم و شاید همین ۷ ثانیه تعیین می کنه که آیا مخاطب به صحبت های ما گوش بده یا خیر، آیا مخاطب حرف های ما رو قبول کنه یا خیر چون زمانی که ما از کسی خوشمون نمیاد، ذهنِ ما بصورت خودکار اون شخص و صحبت های اون شخص رو فیلتر می کنه.

 


نحوه صحیح راه رفتن

خب همونطور که در قسمت قبل در مورد نحوه صحیح ایستادن خدمتتون عرض کردم، ما باید مواردی رو رعایت  کنیم تا بتونیم ظاهرِ قابل اعتمادی داشته باشیم.

همون مواردی که در مورد ایستادن خدمتتون عرض کردم برای راه رفتن هم باید رعایت کنیم، یعنی:

  • سرمون کمی باید رو به بالا باشه
  • سر شانه ها و سینه هامون نباید افتاده باشه
  • گردنمون نباید به جلو کش اومده باشه
  • کمرمون نباید غوز کرده باشه
  • و موقع قدم برداشتن قدم هایی استوار برداریم

تمام این موارد رو می تونیم خودمون در آینه یا حتی می تونیم با موبایل از خودمون فیلم بگیریم تا نحوه ایستادن و راه رفتنِ خودمون آگاه بشیم و بعد اگر نیاز شد مورادی که لازم هست رو اصلاح کنیم تا بتونیم استایل خوبی رو در هنگام سخنرانی و یا حتی در زندگی روزمره خودمون داشته باشیم.

رعایت کردنِ این موارد علاوه بر ایجادِ ظاهری خوب و با اعتماد به نفس، باعثِ سلامتی و در امان بودن از دردهای گردن و کمر میشه.

منبع: سایت آموزش سخنرانی ، فن بیان و سخنوری

برگرفته از نوشته: طرز صحیح ایستادن و طرز صحیح راه رفتن سخنران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.