فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

فن بیان خوب

بیان خوب و زیبا

حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن

حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن

تکیه کلام ها عبارات یا جملاتی هستند که ممکن هست افراد در موقعیت های مختلف ازشون استفاده کنند. بعضی از این تکیه کلام ها جنبه طنز و شوخی دارند و یا برخی دیگه هم به عنوان جا پُرکن هایی برای به یادآوری بعضی کلمات یا اسامی به کار برده میشند. حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن ، معمولاً کار خیلی ساده و راحتی نیست. چون این تکیه کلامها تبدیل به عادت شدند و به قول قدیمی ها که میگن:

ترک عادت موجب مرض است

اما با راه کارهایی که در ادامه خدمتتون عرض می کنم هر کسی با کمی صبر و پشتکار می تونه تکیه کلام هایی که داره حذف کنه و فن بیان خوبی رو ارائه بده.


انواع تکیه کلام ها

انواع تکیه کلام های که وجود داره می شه به شکل زیر دسته بندی کرد:

تکیه کلام های فرهنگی

تکیه کلام های فرهنگی مثل: چاکرم، مخلصم، نوکرم، خاکِ پاتم و …

تکیه کلام های فرهنگی، همونطور که از نامش پیداست، ریشه در فرهنگِ ما دارند و از زمان های قدیم، نسل به نسل، نقل شدند و به ما رسیدند.

حذف تکه کلام

این تکیه کلام ها بارِ مثبت و انرژی مثبتی ندارند و مثلِ گفتنِ “خسته نباشید”می مونه، اولِ صبح اکثراً با انرژی میآن سر کار و بهشون میگیم “خسته نباشید”، اولِ صبح همه پُر  انرژی هستند، وقتی که می گیم خسته نباشید طرفِ مقابل اگر هم خسته نباشه، خسته میشه.

  

حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن

تکیه کلام های سینمایی

این تکیه کلام ها معمولاً تا چند ماه بعد از پایانِ اون سریال ادامه دارند و بصورت همه گیر از پیر و جوان، زن و مرد، نوجوان و بچه، ازشون استفاده می کنند.

متأسفانه انقدر اینجور جملات تکرار می شند و کارکترهای این سریال ها روی افراد تأثیر میزارند که حتی توی جلسات رسمی هم ازشون استفاده میشه و متأسفانه یکسری از افراد که اصلاً اینجور جملات به شخصیتشون نمیخوره، از این تکیه کلام ها استفاده می کنند.

تکه کلام

کاری با بد یا خوب بودنِ این تکیه کلام ها نداریم، زمانی بازگو کردن این تکیه کلام ها بد و ضایع می شند که خیلی بیش از حد ازشون استفاده بشه و از حد تعادلش در بیاد، از طرفی هم اگه در جا و موقعیت مناسبش استفاده نشند ممکنِ شخصیت اون طرف رو زیر سوال ببره.

............

 

منبع: سایت آموزش سخنرانی و فن بیان

برگرفته از نوشته: حذف تکیه کلام و اِ گفتن

نظرات 1 + ارسال نظر

به نکته خوبی اشاره فرمودید
تیکه کلام از آن موضوعاتی هست که نیاز دارد برای رفع آن تلاش شود
با راهکارهای شما، راه حل مناشبی برای این معضل نمایان شد.
مستدام باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.